Włoskie bułeczki z bazylią i suszonymi pomidorami

poniedziałek, 2 listopada 2009

Włoskie bułeczki z bazylią i suszonymi pomidorami

Czasem zdarza nam się zbyt wiele ziemniaków do obiadu, jednak tym razem rychło w czas się ogarnęłam i postanowiłam przeznaczyć tę nadwyżkę, jako dodatek do pieczywa, a nie na zmarnowanie. Szukałam, szukałam, już miałam kilka przepisów na oku, gdy pojawił się TEN! Wszystkie inne trafiły na listę "do zrobienia", bo suszone pomidory i bazylia w połączeniu z bułeczkami to mistrzostwo. Bułki pyszne.

Składniki na 10-12 bułeczek

Biga:
2 g świeżych drożdży
200 g mąki pszennej t. 65o
100 g ciepłej wody

Ciasto właściwe:
10 g świeżych drożdży
150 g wody
280-320 g mąki pszennej t.650 (ilość mąki zależy od ziemniaków)
140g ugotowanych i przeciśniętych przez praskę ziemniaków
2 łyżeczki soli
1 łyżka oliwy
10 g drobno posiekanej bazylii (dałam 3 łyżki stołowe)
6 połówek pomidorów suszonych (namoczonych we wrzątku i pociętych w cienkie paski)

Wieczorem, dzień przed wypiekiem przygotowujemy bigę - drożdże rozpuszczamy w wodzie. Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy zaczyn i dokładnie łączymy, najlepiej za pomocą robota. Ciasto powinno być ścisłe. Przekładamy do miski, przykrywamy folią i zostawiamy na blacie na 2 godziny, a następnie wstawiamy do lodówki na noc, max 20 godzin.

Rano bigę wyjmujemy z lodówki i zostawiamy na blacie na 2 godziny.
Przygotowujemy ciasto właściwe - drożdże rozpuszczamy w wodzie. Do miski wsypujemy 280 g mąki, dolewamy drożdże oraz podzieloną na małe kawałki bigę, całość zagniatamy ręcznie lub robotem przez 5 minut. Następnie dodajemy porcjami ziemniaki oraz oliwę, sól, bazylię i pomidory, wyrabiamy. Jeśli ciasto po wyrabianiu będzie zbyt luźne dodajemy mąkę. Ciasto przykrywamy folią i odstawiamy na godzinę do wyrośnięcia.

Wyrośnięte ciasto dzielimy na 10-12 porcji. Formujemy bułeczki, układamy na blasze z papierem do pieczenia, przykrywamy i ponownie odstawiamy na godzinę.

Bułeczki nacinamy, wstawiamy do rozgrzanego do 225 stopni piekarnika, zmniejszamy do 200 stopni i pieczemy około 20 minut. Studzimy na kratce.

5 komentarzy

  1. ohoho bułeczki pierwsza klasa! na bank pyszne!
    powiedz gdzie kupujesz suszone pomidory ale nie w oleju/oliwie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ago, te suszone pomidory mama kupiła będąc w Turcji, ale widziałam w Piotrze i Pawle bodajże na dziale ze zdrową żywnością. A bułki przecudowne, 3 pożarłam bez mrugnięcia okiem:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Orginalny przepis, nigdy nie probowalam jeszce buleczek z ziemniakami hmn ciekawe jak smakuja .. a przepis zanotuje!:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jejku, jakie piękne! Mają idealny kształt i cudowny kolor. Aż widzę jakie są chrupiące. I te pomidory...

    OdpowiedzUsuń
  5. Margo99, bułeczki sa wilgotne, długo świeże dzięki ziemniakom. Mają pomidorowy posmak... eh co ja tu będę opowiadać, polecam:)

    Dziwnograju, pycha!:D

    OdpowiedzUsuń

Skrobniesz coś? Dziękuję!